cfr

środa, 6 listopada 2013

Barcelona-Sagrada Familia-wrzesien 2013


Kiedy myslalam Barcelona-od razu mialam przed oczami koszmarna budowle Sagrady  Famili. Miasto to nie kojarzylo mi sie w pierwszej chwili z zadnym innym miejscem , jak tylko z owym kosciolem i wystajacymi wokol niego dzwigami. Czasami jednak to, co zobaczymy w internecie moze okazac sie dla nas w realnym swiecie zupelnie innym doznaniem.


Pomimo moich obiekcji postanowilam wejsc na strone Sagrady i zarezerwowac bilety w cenie 14,80 euro, co w przypadku naszej 6-osobowej rodziny dawalo dosyc pokazna kwote. Jednak wahalam sie z dnia na dzien, bo kwota wydawala sie na prawade spora. Doszlam jednak do wniosku, ze skoro mamy wydac kase na zwiedzenie stadionu Barcelony, to musi nas byc tez stac na zwiedzenie jakiegos  miejsca, w ktorym dzieci zaczerpna kultury, byc moze one odnajda cos pieknego w tej jakze dla mnie brzydkiej budowli.. 



Moje zdziwienie bylo przeogromne, kiedy pewnego sierpniowego dnia weszlam na strone , juz zdecydowana zamowic bilety  a tam pojawia sie ...informacja , ze w dniach 22-24 wrzesnia w godzinach 16-20 zwiedzanie Bazyliki jest za darmo. Trzeba tylko przejsc cala procedure rezerwowania biletu, z wpisaniem danych karty platniczej, a koszt biletu wyskakuje 0 euro. Oczywiscie uczynilam to jak tylko moglam najszybciej, rezerwujac wejsciowke dla nas na dzien 24 wrzesnia, na godzine 16. 
I wtedy pomyslalam sobie po raz pierwszy pozytwynie o tym miejscu-a moze mnie jeszcze zaskoczysz Sagrado?

A dlaczego byly darmowe bilety? Otoz w Barcelonie 24 wrzesnia odbywa sie swieto La Merce.
La Mare de Deu de la Merce uratowala w 1687 roku Barcelone od plagi szaranczy. 200 lat pozniej papiez Pius IX mianowal ja patronka diecezji barcelonskiej.24 wrzesnia jest dniem wolnym od pracy,a sporo atrakcji turystycznych jest w tym dniu otwartych bezplatnie.
W dniach 22-24 wrzesnia odbywal sie pokaz w Sagradzie zatytulowany:Sagrada Familia-wczoraj, dzis i jutro.

Do Sagrady dotarlismy okolo 15.30 a przed fasada Bozego Narodzenia wila sie juz dosyc spora koleja, w zasadzie dwie. Udalam sie zatem do pana z obslugi zapytac ,w ktorej  mamy stanac. Niestety pan nie za bardzo mnie zrozumial, wiec pokazalam mu wozek z synkiem. Wtedy "zaskoczyl" mowiac "trolley here"...no tak moglam od razu powiedziec "trolley" zamiast gimnastykowac sie z "pushchair".



I stoimy sobie przed ta fasada Bozego Narodzenia juz nieco zmeczeni, szczerze mowiac malo zachwyceni, bo ta akurat strona najmniej mi sie podoba.Wybija 16 i mozemy w koncu wejsc do srodka...i co?



I jest pieknie...Stoje i nie moge przestac patrzec.



Sagrada Familia-Swiatynia Pokutna Swietej Rodziny, ma ststus bazyliki mniejszej(nadany 7 listopada 2010 roku  przez Benedykta XVI) .Budowe jej rozpoczeto w 1882 roku. Gaudi przejal projekt po wczesniejszym architekcie, ktory wszedl w konfilkt z grupa finansujaca budowe. Antonio Gaudi zmienil calkowicie wczesniejszy projekt, ktory w zasadzie przerabial do konca swojego zycia.
Zakonczenie budowy planowane jest na setna rocznice mistrza tj na rok 2026.









Zakladalismy, ze wchodzimy, chwile popatrzymy i wychodzimy, bo co bedziemy tam robic przez godzine. No coz zanim sie zorientowalismy godzina minela i nawet zadne z dzieci nie zdazylo zaprotestowac, ze jest nuda.

Na duzych monitorach ogladalismy komputerowo zrobiona prezentacje Sagrada Familia-wczoraj, dzis i jutro. 



Po wyjsciu z bazyliki-Fasada Meki Panskiej:




kierujemy jeszcze swe kroki do sklepu z pamiatkami, ale nic nas szczegolnie nie zachwyca.



Ostatne spojrzenie na to magiczne miejsce  i kierujemy sie w strone naszego auta.





3 komentarze:

  1. A na mnie Sagrada wywarła ogromne wrażenie - wewnątrz nie byłam, widziałam tylko z zewnątrz, ale i tak byłam zachwycona - nigdy nie widziałam piękniejszej budowli sakralnej - nawet stambulskie Hagia Sophia czy Błękitny Meczet nie dorównują Sagradzie Familii :) (ale to tylko moje zdanie ;))

    OdpowiedzUsuń
  2. A mnie wlasnie z zewnatrz sie nie podoba, szczegolnie Fasada Bozego Narodzenia-jak dla mnie jest przygnebiajaca, moze przez ten kolor?Natomiast wnetrze jest przepiekne i jezeli jeszcze kiedys bede w Barcelonie, na pewno bede chciala znowu zajrzec do srodka.

    OdpowiedzUsuń
  3. Słyszałam, że od wewnątrz Sagrada robi ogromne wrażenie, mnie niestety nie udało się tego sprawdzić... Jak nic muszę zrobić powtórkę z Barcelony :-)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga.Będzie mi miło, jeżeli pozostawisz po sobie ślad :).